Know-how prawa autorskiego – szkolenie

Pierwotna cena wynosiła: 490.00 zł.Aktualna cena wynosi: 450.00 zł.

Know-how prawa autorskiego dla instytucji kultury – szkolenie online – 4 kwietnia 2025

Opis

Know-how prawa autorskiego dla instytucji kultury

 

Termin: 4 kwietnia 2025

godz. 09.30 (czas trwania ok. 5 godz.)

Szkolenie online (ZOOM)

 

Cele szkolenia:

    • Przekazanie pracownikom wiedzy z prawa autorskiego w instytucjach i inicjatywach kultury, rozrywki i czasu wolnego:
  • praktyczne wskazówki i instrukcje pozwalające osobom nieposiadającym wykształcenia prawniczego rozumieć i stosować prawo autorskie w różnych jego aspektach i branżach (gotowe schematy do przeprowadzania testów indywidualności i oryginalności utworu)
  • umożliwienie uczestnikom prawidłowego określania warunków wykorzystywania materiałów pozyskiwanych z Internetu lub dostarczanych przez osoby trzecie
  • rozumienie rodzajów umów prawno-autorskich, ich zastosowania i kontroli ich prawidłowości
  • nauczenie rozumienia zakresu dozwolonego korzystania z różnych treści
  • wyposażenie uczestników w wiedzę dotyczącą korzystania z utworów słownych, graficznych, a także bardziej złożonych jak utwory muzyczne, filmowe (audiowizualne), multimedialne i komputerowe
  • umowy z prawami autorskimi i bez nich – 20% i 50% kosztów uzyskania przychodu
  • elementy ekonomii rynków prawa autorskiego – charakterystyka stawek i podmiotów, którym opłaca się wynagrodzenia, przykładowe stawki
  • praktyczne wskazówki organizowania przetargów, konkursów i innych przypadków zamawiania treści chronionych prawem autorskim

 

Dla kogo jest to szkolenie:

  • Pracownicy i osoby zarządzające w instytucjach kultury i innych jednostkach finansowanych ze środków publicznych. W szczególności szkolenie przeznaczone jest dla wydziałów kultury jednostek samorządu terytorialnego, muzeów, teatrów, gminnych osób prawnych, obiektów sportowo-rekreacyjnych.

 

Program szkolenia:

Cześć I: Świat kreacji w praktyce – podstawowe elementy prawa autorskiego

  1. Prawo autorskie w pigułce
    • Rynkowe i prawne uzasadnienie ochrony treści prawem autorskim – dlaczego prawo autorskie i utwory nim chronione cechuje odrębność i jak nauczyć się intuicyjnie rozumieć świat prawa autorskiego?
    • Pojęcie utworu w prawie autorskim – przesłanki utworu i praktyczne oraz proste sposoby sprawdzania czy materiał podlega prawu autorskiemu (zawiera case study)
    • Ochrona pomysłu i koncepcji w prawie autorskim? (zawiera case study)
    • Rodzaje utworów (utwory samoistne, opracowania, inspiracje) (zawiera case study)
    • Metody identyfikacji materiałów chronionych prawem autorskim (zawiera case study)
    • Internet jako narzędzie do weryfikacji ochrony prawem autorskim – praktyczne wskazówki
    • Autorskie prawa osobiste a autorskie prawa majątkowe (zawiera case study)
    • Autorskie prawa pokrewne
    • Współtwórczość (zawiera case study)
    • Treści niechronione, w tym znajdujące się w domenie publicznej (zawiera case study)
  2. Prawa autorskie a prawa własności przemysłowej (zawiera case study)
  3. Znak towarowy – pojęcie i zastosowanie, sposób zastrzegania i zasady ochrony (zawiera case study)
  4. Niezbędnik narzędziowy umów dot. praw autorskich i innych sposobów korzystania z prawautorskich
    • Przeniesienie praw, licencje, zgody
    • Wymogi umów prawnoautorskich (przedmiot, pola eksploatacji, terminy, wynagrodzenie itp.)
    • Obrót prawami autorskimi w praktyce – różne modele umów w różnych branżach (zawiera case study)
    • Autorskie prawa osobiste i dobra osobiste – pojęcie i sposoby obrotu (zawiera case study)
  5. Wizerunek, głos, renoma człowieka, zawieranie umów i dozwolone korzystanie na podstawie zgód, kiedy zgoda udzielana jest automatycznie? (zawiera case study)
    • Wizerunek a RODO – dlaczego RODO w praktyce nie komplikuje obrotu wizerunkiem?
  6. Dozwolony użytek utworów, w tym prawo cytatu – kiedy dozwolone jest cytowanie? (zawiera case study)

 

Cześć II: Projekty w instytucjach kultury oparte o wykorzystanie treści chronionych prawem autorskim

  1. Ogólna charakterystyka ekonomiczna i prawna rynków korzystania z utworów w branżach promocji, marketingu i reklamy
  2. Specyfika instytucji kultury pod kątem prawa autorskiego. Obszary wrażliwe i obarczone szczególnymi ryzykami w instytucjach kultury
  3. Treści wykorzystywane przez instytucje kultury i ich specyfika
    • Prace plastyczne i zdjęcia
    • Utwór fotograficzny – budowa, charakterystyka i jego komercyjne wykorzystanie, wizerunek w fotografii (zawiera case study)
    • Muzyka i inne nagrania dźwiękowe. Utwór muzyczny – budowa i charakterystyka, w tym warstwowa konstrukcja (zawiera case study)
    • Utwór audiowizualny – budowa i charakterystyka, pojęcie producenta (zawiera case study)
    • Specyfika obrotu prawami do utworu audiowizualnego, pojęcie „dodatkowego wynagrodzenia” i jego wpływ na warunki komercyjnych produkcji filmowych (zawiera case study)
    • Prawne aspekty organizacji produkcji filmowych, promocyjnych i reklamowych (zawiera case study)
    • Programy komputerowe i aplikacje – zasady ochrony i obrotu, licencje typu GNU/GPL, opern source, shareware, freeware itp. (zawiera case study)
  4. Praktyka umów w instytucjach kultury (pracownicy i uczestnicy projektów)
    • Najważniejsze elementy umów służących do dotyczących pozyskiwania i eksploatacji treśc
    • Najczęstsze błędy w umowach prawnoautorskich (zawiera case study)
    • Lista kontrolna budowania i weryfikacji umów dla osób niebędących prawnikami
    • Umowa o dzieło a umowa zlecenie a prawa autorskie
    • Stawki rynkowe i sposoby ich ustalania
  5. Internet jako źródło materiałów – kiedy można korzystać z treści z Internetu? Jak sprawdzać autorstwo? Najczęstsze pułapki w korzystaniu z materiałów z Internetu
  6. Różne sposoby pozyskiwania praw do treści od samodzielnej twórczości, przez inspirację, zapożyczenie (w tym sound-alike, look-alike) i cytat (zawiera case study)
  7. Koncepcje promocyjne, key-visuale, storyboardy, animatiki, scenariusze a prawa autorskie (zawiera case study)
  8. Organizacje zbiorowego zarządzania i ich znaczenie dla obrotu treściami chronionymi (zawiera case study)
  9. Wykorzystanie utworu muzycznego –aspekty praktyczne (zawiera case study)

 

Szkolenie prowadzi:

mec. Marcin Mioduszewski –  radca prawny specjalizujący się  w prawie własności intelektualnej, w szczególności prawie autorskim, prawie IT, prawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także ochronie dóbr osobistych i prawie umów obejmujących prawa własności intelektualnej. Jest absolwentem studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego i absolwent studiów doktoranckich na tym samym wydziale. Ukończył studia podyplomowe „Społeczeństwo informacyjne” na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Odbywał praktykę w Departamencie Prawnym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Departamencie Znaków Towarowych i Departamencie Zamówień Publicznych Urzędu Patentowego RP.

Specjalizuje się w świadczeniu pomocy prawnej dla szerokiego wachlarza specjalistycznych rynków i branż, w tym rynku muzycznego, organizacji eventów, rynku produkcji filmowych i telewizyjnych, modeli biznesowych opartych o media społecznościowe, organizacji zbiorowego zarządzania, branżach wydawniczych i cyfrowych treści, a także zarządzania prawami własności intelektualnej oraz ich wycen.

Doradza, opiniuje i tworzy umowy dla polskich piosenkarzy, zespołów i muzyków indywidualnych w ramach wszystkich etapów produkcji muzycznych, negocjacji z wydawcami, publisherami, a także organizuje od strony prawnej produkcję, wydawanie i promocję nagrań znanych polskich muzyków. Na bieżąco wspiera influencerów w zakresie komercyjnej działalności w mediach społecznościowych,  w tym na Instagramie i TikToku.

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Know-how prawa autorskiego – szkolenie”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może spodoba się również…