Twój koszyk jest obecnie pusty!
Piątek, godzina 14.50, dzwoni telefon.
Brzdęk. Słuchawka odłożona.
Oczywiście temat przerysowałam, ale są takie sytuacje, gdzie wymagane jest przeprowadzenie badań preferencji publiczności. Na już, teraz. Może potrzebujesz wskaźników do wniosku grantowego? Jak mniemam, staniesz na wysokości zadania, bo jesteś profesjonalistą i zdobędziesz potrzebne dane. Umówmy się, nie każdą instytucję stać na badania ankietowe przeprowadzane przez profesjonalne firmy czy organizacje, choć takie byłyby najbardziej pożądane. Ale to nie znaczy, że nic się z tematem badania preferencji i potrzeb publiczności nie da zrobić. Podrzucam kilka pomysłów.
Rada nr 1 – nie wymyślaj danych. To wcześniej czy później się zemści.
To dane mają pomóc Tobie, a nie Ty masz dopasowywać dane do siebie.
Rada nr 2 – naprędce przygotowana ankieta to też zło, które może przynieść więcej szkody, niż pożytku. Ale jest ciekawy sposób na szybką ankietę.
Rada 3 – przeprowadź zadanie w formie zabawy.
Jeśli akurat szykuje Ci się jakieś wydarzenie, a jeszcze lepiej, gdy to wydarzenie plenerowe, wówczas możesz liczyć na większy przekrój społeczeństwa, to ta forma może stanowić urozmaicenie samej imprezy.
Rada nr 4 – dobrze wyznacz osoby, które zajmą się zachęcaniem i pilnowaniem przebiegu takiego działania ankietowego. Nie zostawiaj takiego stanowiska bez opieki albo w rękach kogoś, kto odstraszy, zamiast zachęcić.
Rada nr 5 – kto najlepiej zna bolączki publiczności, jeśli nie pracownicy Twojej instytucji. Danych może dostarczyć dział sprzedaży biletów (lub osoba do tego wyznaczona, w tym bileterzy), pracownicy szatni, bibliotekarze z konkretnych działów. Są to osoby na pierwszej linii kontaktu z widzem słuchaczem lub czytelnikiem.
Rada na 6 – żeby orientować się w trendach i tendencjach, korzystaj z opracowań, raportów i badań robionych przez duże organizacje – na przykład Narodowe Centrum Kultury, dla szerokich zagadnień. Tak samo raporty Głównego Urzędu Statystycznego też mogą naprowadzić na pewne wnioski, na przykład struktura demograficzna gminy może się przekładać na wiek uczestników wydarzeń kulturalnych albo czytelnictwo.
A może nie otrzymasz takiego telefonu, może po prostu zrobisz takie badanie dla własnej satysfakcji i wiedzy o potrzebach i oczekiwaniach publiczności? Pamiętaj, w zależności od struktury Twojej instytucji możesz rzecz przeprowadzić samodzielnie, wydelegować takie zadanie pracownikom, a możesz skorzystać z pomocy wolontariuszy.
Pamiętaj także, że publiczność nie jest absolutną wyrocznią. To Ty odpowiadasz za kształt funkcjonowania powierzonej Ci jednostki kultury. Ważny jest komunikat zwrotny, chociaż –
jak mawiał Steve Jobs – „ludzie nie wiedzą, czego chcą, dopóki im tego nie pokażesz”.
Przy czym warto pamiętać o czymś takim jak klasyka inżyniera Mamonia – „Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem”. Warto pytać, co się podoba, ale jednocześnie poszerzać proponowany repertuar. Na przykład nie lubię powtarzać występów tych samych artystów w jednym roku, wolę urozmaicać.
Życzę powodzenia! Daj znać, czy któryś z pomysłów Ci się przydał 🙂
58-100 Świdnica,
ul. M. Kopernika 25/7
8821983189
524920551
Copyright © 2024 wsparcie adito.pl