Twój koszyk jest obecnie pusty!
Tak jak na jesień pojawia się zwiększona liczba reklam syropów i tabletek na odporność, tak mniej więcej w okolicach Nowego Roku jesteśmy bombardowani komunikatami o wspaniałych dietach, programach treningowych, jedzeniu w pudełkach. Bo skoro Nowy Rok, to tez szereg postanowień noworocznych, zaczynających się często od słów “schudnę” (dopisać cyfrę).
Przoduje telewizja, radio, ale dołączają też nowsze media społecznościowe poprzez wpisy, rolki, tiktoki. Narzędzia się zmieniają – mechanizm pozostaje ten sam: efekt ma być szybki i spektakularny. Ale czy długotrwały? Hmm, może do kolejnego postanowienia noworocznego, przed wakacyjnego, przedświątecznego…? Skuteczność jest dyskusyjna, bo Blue Monday (podobno najbardziej depresyjny dzień w roku) przypada w 2023 już 16 stycznia. Dzień ów nosi takie miano, bo mniej więcej po 2-3 tygodniach dociera do nas skala poświątecznego spustoszenia portfeli oraz pierwsze efekty porzucania postanowień noworocznych.
Bla bla bla, co to ma wspólnego z kulturą?
Łatwo uwierzyć w kulturalną dietę cud. Że jeśli zrobimy Halloween Marzeń, Dni Przysiółka albo wyłącznie wydarzenia, w których występują artyści znani z mainstreamu, do tego takie, gdzie społeczność jest jedynie biernym odbiorcą – to właśnie zafundowaliśmy sobie takie postanowienie noworoczne.
Ciekawy podział na funkcjonujące modele samorządowych instytucji kultury wypracowali animatorzy kultury na jednym ze spotkań Forum Kraków. Wyróżnili takie grupy:
Jeśli praca kulturalna ma przynosić efekty, to działania powinny mieć długofalowy charakter. Początki mogą być trudne – duże obecnie i liczące się wydarzenia kulturalne zaczynały od frekwencji tak słabej, że na scenie było więcej muzyków niż publiczności. Ktoś w nie uwierzył i dał im szansę. I czas! Codzienna praca z ruchem amatorskim, czasem pokolenia, które budują lokalne zespoły i grupy zainteresowań, gdzie docenienie przychodzi po latach. Albo taka edukacja kulturalna – przyzwyczajanie odbiorców do regularnej pracy, odczytywania sztuki, aktywizowanie społeczności. Dajmy kulturze czas, dajmy ludziom czas i przestrzeń na docenienie kultury.
58-100 Świdnica,
ul. M. Kopernika 25/7
8821983189
524920551
Copyright © 2024 wsparcie adito.pl