Twój koszyk jest obecnie pusty!
Raporty zgodnie wskazują: adaptacja to jedna z kluczowych umiejętności przyszłości. Ale co to właściwie znaczy w kontekście zarządzania zespołem, projektami czy instytucją kultury? I jak to się ma do naszej codziennej pracy?
Ludzie to fascynujące istoty – potrafimy zachowywać się na niezliczone sposoby. Część naszych cech dziedziczymy, inne kształtujemy poprzez wychowanie, doświadczenie czy role społeczne. Mamy zdolność uczenia się i, w pewnym zakresie, dostosowywania się do otoczenia. To sprawia, że niektóre zachowania są dla nas bardziej naturalne i dostępne, inne wymagają większego wysiłku, a jeszcze inne rozwinęliśmy do perfekcji, czyniąc z nich nasz znak rozpoznawczy.
Wyobraź sobie sytuację, w której czujesz się absolutnie komfortowo, działasz bez wysiłku i wszystko przychodzi Ci z łatwością. To właśnie moment, w którym ujawniają się Twoje zachowania naturalne. To nasz podstawowy repertuar – sposób, w jaki naprawdę chcielibyśmy się zachowywać, gdyby nie motywujące lub demotywujące czynniki zewnętrzne. Ten preferowany sposób reagowania na rzeczywistość nie wymaga wysiłku i jest dla nas najbardziej komfortowy. Będzie widoczny szczególnie w sytuacjach stresu, zmęczenia, podczas podejmowania decyzji czy wykonywania rutynowych czynności.
Z drugiej strony, każdy z nas potrafi dostosować swoje zachowania do konkretnej sytuacji. Inaczej rozmawiasz z przyjaciółmi, inaczej z rodziną, a jeszcze inaczej w pracy. Ta elastyczność, czyli zachowania adaptowane, wynika z chęci realizacji celów i odgrywania określonej roli. To właśnie te wyuczone zachowania często pozostają niezauważone przez osoby z naszego otoczenia. Wybieramy je świadomie lub nieświadomie, aby jak najlepiej osiągnąć zamierzone cele, a silny wpływ na to ma otoczenie i czynniki zewnętrzne oraz wewnętrzne.
Choć adaptacja jest niezbędna, długotrwałe utrzymywanie się w trybie adaptacyjnym może mieć negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia, relacji i efektywności w pracy. Im bardziej dostosowujemy się do środowiska, tym więcej energii zużywamy. To przekłada się zarówno na naszą wydajność, jak i satysfakcję z wykonywanych zadań. Dlatego tak ważne jest, aby działać w zgodzie ze swoim stylem naturalnym.
Zrozumienie, gdzie kończy się Twój naturalny styl działania, a zaczyna adaptacja, może być kluczowe dla Twojego dobrostanu i efektywności w zarządzaniu kulturą.
Jeśli chcesz zbadać poziom swojej adaptacji i odkryć swój naturalny styl działania, napisz do mnie – zbadamy to!
58-100 Świdnica,
ul. M. Kopernika 25/7
8821983189
524920551
Copyright © 2024 wsparcie adito.pl