Twój koszyk jest obecnie pusty!
W prowadzeniu bloga „Kultura na czasie – blog dla dyrektorów” skupiłam się głównie na dwóch rzeczach:
Oj, naszukałam się tych książek! Takich dedykowanych instytucjom kultury, a szczególnie dyrektorom instytucji kultury, nie ma zbyt wiele. Dlatego będę Wam podrzucać wyselekcjonowane pozycje, które warto przeczytać, bo wiele wniosą w Wasze życie, albo ostrzegę, że szkoda na nie czasu. Będę też komentować, choćby jednym zdaniem, co jest wartościowego lub bezwartościowego w danej lekturze. Sporo z prezentowanych książek dotyczy zupełnie innych dziedzin życia, ale autor wpadł na tak uniwersalne rozwiązania, że w instytucjach kultury też je można z sukcesem wykorzystać lub wdrożyć.
Zapraszam na mój subiektywny zestaw lektur dyrektora instytucji kultury – polecam do poczytania! Oto pierwsza piątka.
Bardzo interesująca książka, porusza problem podziału centrum-prowincja i zachowań, skutków, które z tego podziału wynikają. Dla mieszkańców Dolnego Śląska polecam rozdział o ESK we Wrocławiu, mogłabym przybić piątkę z autorem, miałam takie same odczucia (bez przeprowadzania badań, bo empiryczne). Pozycja warta przeczytania, choć trzeba przebrnąć przez zdania-potworki tego typu:
“Chodzi nam przede wszystkim o to, że za kulturowym, używanym przez peryferie pidżinem aspiracji związanych z “doganianiem” centrum kryją się często zróżnicowane strategie balansowania pomiędzy respektem dla centrum i poszukiwaniem możliwości realizacji własnych celów”. I tym podobne. Ale mimo takiego języka książka jest bardzo wartościowa.
Książka o promocji w wersji klasycznej, ale bardzo porządkująca wiedzę i stanowiąca świetną bazę do dalszych poszukiwań. Autor skupia się w części praktycznej na filharmoniach, niemniej robi to w sposób tak uniwersalny, że wiele rzeczy można wykorzystać w każdej innej instytucji kultury. Książka jest z 2012 roku, jak się mówi – technika poszła trochę do przodu, przydałoby się niedługo zrobić zaktualizowane wznowienie.
Tę pozycję polecam, jeśli potrzebujesz informacji dotyczących zarządzania zmianą w instytucji, konfliktów pracowniczych, budowania autorytetu, przeprowadzania trudnych rozmów, rozwoju kompetencji interpersonalnych. Napisana przystępnym językiem z dużą liczbą przykładów. Ale ważna wiadomość – to książka napisana dla korporacji, ze sporą ilością korpo-terminów. Niemniej da się ją sprawnie przeczytać i zebrać sporo wiedzy potrzebnej też w instytucjach kultury, wystarczy np. słowo lider zamienić na dyrektor instytucji kultury i już świat jest piękniejszy. Dodam jeszcze, że książka jest ciężka wagowo – jest wydrukowana na grubym, ciężkim papierze i jako lektura do podróży samolotem może być kłopotliwa i znacznie zawyżyć wagę bagażu. (Choć zawsze można wybrać wersję e-book). 😉
To książka, która może uzupełnić tę prezentowaną punkt wyżej. Jest trochę o perswazji, trochę o manipulacji, ale głównie o tym, jak przygotować się do trudnych rozmów, jakich argumentów można się spodziewać od adwersarzy, aby zbić naszą pewność, co i kto może nam pomóc w przeprowadzeniu trudnego pomysłu do fazy realizacji. Do tego tematem przewodnim jest temat dotyczący biblioteki, więc czyta się fenomenalnie.
Jakiś czas temu wrzuciłam na profil zdjęcie, jak czytam tę książkę. Odezwał się do mnie Marek Sztark, koordynator ESK oraz autor jednego z rozdziałów z komentarzem: “To ktoś jeszcze czyta ten staroć”? Ano czyta, choć książka była wydana w 2011 roku, to jest bardzo aktualna. A rozdział napisany przez Marka Krajewskiego (to nie ten od kryminałów!) należy do moich ulubionych. Jedna z niewielu książek, które wymieniam jako te skierowane do dyrektorów instytucji kultury. Książka jest dostępna bezpłatnie w internecie.
Daj znać, czy się przydało 🙂 info@ankarudnicka.pl
58-100 Świdnica,
ul. M. Kopernika 25/7
8821983189
524920551
Copyright © 2024 wsparcie adito.pl