Twój koszyk jest obecnie pusty!
Ten zestaw lektur powstał po moich zapytaniach o temat live z Kulturą na Czasie. I między innymi przewijało się zagadnienie pracy w zespole, nie tylko w czasach koronawirusa, ale też w warunkach, które znaliśmy do tej pory.
Dlatego dzisiejszy zestaw lektur dla dyrektorów instytucji kultury ma temat przewodni – ZESPÓŁ PRACOWNICZY.
Mało jest materiałów o budowaniu zespołu w instytucji kultury, dlatego to, co wypracowuje biznes, można w jakimś stopniu przełożyć na warunki pracy w kulturze. Jedni pracownicy angażują się w pracę na 100%, inni przychodzą po prostu na osiem godzin. Gry, gierki, zagrania. A w tym wszystkim dyrektor, który próbuje ogarnąć całą sytuację. Jest mowa o relacjach i typach przywództwa. A wszystko napisane dość dowcipnie.
Mateusz Żeromski, „Budowanie zespołu. Młotek Scrum Mastera”, Helion, 2020.
To także książka o budowaniu zespołu. Co prawda pisana przez pryzmat branży IT, ale kto nam zabroni czytać? Z pewnością też Cię intryguje, czym jest ten młotek Scruma i dlaczego piszę o nim na blogu o kulturze, a nie takim dotyczącym majsterkowania? Scrum – iteracyjny sposób pracy, w ramach którego samoorganizujący się zespół w stałych odstępach czasu dostarcza klientowi realną wartość biznesową.
Chyba nie ma lepszego momentu, żeby poczytać o zmianach w organizacji. Szukamy rozwiązań dla sytuacji, w której się niespodziewanie znaleźliśmy jako dyrektorzy instytucji kultury. Sami jesteśmy pogubieni, a co dopiero nasi pracownicy, To książka nietypowa, takie exemplum. Niech o zmianie opowiedzą… pingwiny! 🙂
To nie jest książka, która bezpośrednio porusza temat pracy w zespole. Ale wpisałam ją na dzisiejszą listę, ponieważ mówi o złodziejach czasu. A temat nierównomiernie rozkładanych na pracowników obowiązków to jeden z tematów, który bywa zarzewiem konfliktów w instytucjach. Może więc warto przyjrzeć się temu, co zabiera nam czas, który ma być przeznaczony na pracę.
Beata Rzepka, „Efektywna komunikacja w zespole”, Samo Sedno, 2012.
Taki poradnik, jak się porozumiewać z kolegami z pracy (dyrektor ma kolegów w pracy? ;)). Jak słuchać, jak mówić, jak komunikować trudne tematy. Do tego możesz sprawdzić, jaki masz typ porozumiewania się, co możesz zmienić w swoim sposobie komunikacji, aby być lepiej zrozumianym i odbieranym.
Autorka podjęła się opisania tego, co wpływa na efektywność zespołu, ale też co prowadzi do frustracji i wypalenia, zarówno u pracowników, jak i u pracodawcy, u kobiet i mężczyzn. A zmierza do tego, aby znaleźć dobre rozwiązanie dla każdej ze stron.
A tutaj propozycja lektury na temat mechanizmów procesu grupowego – w skrócie, dlaczego pewna grupa ludzi zaczyna ze sobą w naturalny sposób współpracować, a w innej są tarcia, walka o pozycję i stado indywidualności. W tym wszystkim oczywiście dyrektor, który próbuje ogarnąć całość i tak kierować, aby były efekty pracy grupy.
Przydało się? Daj znać 🙂
info@ankarudnicka.pl
58-100 Świdnica,
ul. M. Kopernika 25/7
8821983189
524920551
Copyright © 2024 wsparcie adito.pl