Jasna strona zarządzania

Było o ciemnych stronach zarządzania, to czas na rewers tego tematu. Na jednym z wykładów inspiracyjnych w programie „Lider w rzeczywistości hybrydowej” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności padło takie zdanie: każdy pracownik dąży do osiągnięcia swojego poziomu niekompetencji. Że jego celem jest objąć stanowisko, na którym jak najbardziej się nie zna. Jasna strona zarządzania to moment, kiedy właściwa osoba znajduje się na właściwym miejscu.

Po czym poznasz, że jesteś w takim miejscu?

Gdy w zespole panuje kultura organizacyjna budowana wokół wartości, angażująca atmosfera, spójność, poczucie sensu pracy.

Jeśli chcesz wiedzieć, czy jesteś liderem – odwróć się i zobacz, czy ktoś za tobą podąża – Alfred W. Travers

Dobry lider rozumie, dlaczego dla rozwoju zespołu czy całej organizacji, ważna jest ocena całościowa – nie tylko wynik finansowy, ale też kompetencje społeczne (szczególnie ważne w kulturze!) i zachowania promujące wartości. A wspólne wartości i wsparcie są ogromnie silną motywacją pozafinansową na przykład.

Motywacje

Wartości nadają sens, a tym samym silnie przyciągają podzielające je osoby. Bo ludzie dobrze się czują w towarzystwie innych ludzi, z którymi mają wiele wspólnego. Zespoły zarządzane w duchu wartości mają wysoki poziom wzajemnego zaufania i zaangażowania, a integracja wokół wspólnych pozytywnych wartości daje silną markę i dobrą reputację w otoczeniu. Wartości pozwalają zachować hierarchię i jednocześnie zaangażować pracowników we wspólne budowanie silnej kultury zespołu.

Ludzi ciągnie do tych, którzy podzielają ich wartości, bo to działa jak supermocny klej w relacjach międzyludzkich. I warto mieć na uwadze, że generalnie ludzie cierpią, gdy ktoś narusza ich wartości. Wówczas mogą się wypalać, wpadać w stany chorobowe, uciekać. Dlatego tak ważne jest, żeby się upewnić, że miejsce, w którym pracujemy, posiada bliski nam system wartości.

Ludzie są spełnieni, gdy czują sens pracy i życia. Chcą dobra i zwiększania swojego dobrego wpływu, a do tego potrzebny jest powód i cel, wiarygodny autorytet jako wzór. Najtrudniejszą, ale osiągalną kluczową kompetencją skutecznego lidera jest integrowanie ludzi wokół celów wyższych i budowanie społeczności wokół poczucia więzi w zespole.

Kulturę organizacyjną buduje się poprzez silna strategię, zasady, kompetencje, zaufanie i wartości.

 

Chcesz się pochwalić swoimi sukcesami w zarządzaniu? Napisz w komentarzu, co i jak Ci się udało 🙂

 

 

 

 

 

O różnych sposobach zarządzania warto przeczytać w książce Joanny Malinowskiej-Parzydło „Zespół wygrany czy przegrany? W co grają ludzie w firmach”.

 

Kultura na Czasie
Anna Rudnicka

58-100 Świdnica,
ul. M. Kopernika 25/7

NIP:

8821983189

REGON:

524920551

W czym mogę Ci pomóc?

Telefon:

+48 605 925 386

Mail:

info@kulturanaczasie.pl

Znajdź mnie w mediach społecznościowych!

Regulamin sklepu internetowego

Polityka prywatności

Copyright © 2024 wsparcie adito.pl