Dylematy dyrektora

Takiej sytuacji jeszcze nie miałam. Trzeba się do tego szczerze przyznać – dopadło nas wszystkich. I mam wrażenie, że branżę kulturalną dotyka to szczególnie dotkliwie, wszak gdzie można jeszcze liczyć na obecność skupisk ludzkich, jak nie u nas, prawda? W ciągu godziny musiałam jako dyrektor przeorganizować pracę kilkudziesięciu zatrudnionych u nas osób i zadecydować o działaniach  dla kilku tysięcy innych – odbiorców, kontrahentów, uczestników. 

Tempo działań i decyzji w różnych regionach kraju było nierównomierne.

Śledziłam w mediach wytyczne rządowe, komunikaty wojewody, cały czas była aktywna linia między urzędem miejskim, sztabem kryzysowym. Na szczęście u mnie przemówiono jednym głosem w kwestii bezpieczeństwa miasta i wytyczne dotyczą wszystkich instytucji. Bezpieczeństwo jest bardzo istotne. Pandemia to poważna sprawa. Nikt tego nie podważa, popieram i przyłączam się do zachowania środków ostrożności.

 

Zawieszamy działalność – co teraz?

 

Wiesz, że planu działalności kulturalnej nie tworzy się co tydzień, to misterna siatka połączeń terminów, środków, wolnych przestrzeni, warunków pogodowych. Każdy wyłączony dzień chwieje tą elastyczną równowagą. Dwa tygodnie (na razie!) wyłączenia instytucji to już niezłe gruchnięcie z wysokości. Możesz odwołać wydarzenie lub je przesunąć na inny termin, choć przy ciasnych terminach to może być kłopot. Przy czym, nie oszukujmy się, terminy zaraz po 25.03. także stoją pod znakiem zapytania, bo wydarzenie może wymagać prób, których w tej chwili także nie możemy przeprowadzać. Zatem też są do przesunięcia lub odwołania. Nowa data imprezy może z kolei nie pasować odbiorcy, wówczas dochodzi nam zwrot pieniędzy za zakupione bilety. Jeśli prowadzisz sprzedaż online, temat jest prosty, jeśli zwrot wymaga osobistego stawiennictwa, lepiej przesunąć tę formę na czas powrotu do normalnego trybu pracy. Zawsze w takich sytuacjach liczę na zdrowy rozsądek i współpracę. Ciekawe rozwiązanie zaproponował Teatr Capitol we Wrocławiu za zwrot biletów zakupionych w kasie na PPA. Można przesłać mailem skan lub zdjęcie zakupionych biletów i paragonu, podając nr konta, na które ma być dokonany zwrot. To nie wymaga osobistego stawiennictwa.

 

Po drugiej stronie lustra – pracownicy

 

Z godziny na godzinę okazało się, że wielu ludzi będzie w najbliższym czasie bez pracy. Wielu wydarzeń nie udało się przesunąć, bo są imprezami okazjonalnymi (warsztatów wielkanocnych nie zrobimy w czerwcu). Dociera mnóstwo relacji od zdruzgotanych animatorów kultury zatrudnionych na umowę zlecenia i załamanych całą sytuacją dyrektorów jednostek – nie ma pracy, nie ma za nią pieniędzy. Dla wielu osób to przymusowe bezrobocie i brak środków do życia. Instruktorzy martwią się także o kondycję ruchu amatorskiego po tak długiej przerwie – może się okazać, że grupy trzeba budować na nowo. W przypadku zespołów tanecznych czy wokalnych, gdzie skład jest nowy, trzeba będzie zaczynać od nowa pracę z programem artystycznym.

Z przekazów z kraju, ale też z własnego podwórka, wiem, że  preferowane jest ujednolicenie godzin pracy pracownikom etatowym (np. 8.00-16.00), skupienie się na pracach administracyjnych czy porządkowych, jesteśmy pod telefonem i mailem. Dyrektorzy proponują też odbiór zaległych urlopów, godzin nadliczbowych. Rodzice dzieci do 8 r.ż. (wkrótce też starszych) mają możliwość skorzystania z zasiłku opiekuńczego – szczegóły na stronie ZUS. Nie na każdym stanowisku jest taka możliwość, niemniej praca zdalna pracowników promocji czy grafików to sensowne rozwiązanie w takich okolicznościach. Na przykład dyrektorzy bibliotek do ostatniego momentu wahali się, czy jednak nie pozostawić wypożyczania w klasycznym trybie. W większości jednak rezygnują z tego rozwiązania. 

 To nowa i trudna sytuacja dla nas wszystkich, jednocześnie sprawdzian.

Pozostajemy w kontakcie. Zdalnie.

Kultura na Czasie
Anna Rudnicka

58-100 Świdnica,
ul. M. Kopernika 25/7

NIP:

8821983189

REGON:

524920551

W czym mogę Ci pomóc?

Telefon:

+48 605 925 386

Mail:

info@kulturanaczasie.pl

Znajdź mnie w mediach społecznościowych!

Regulamin sklepu internetowego

Polityka prywatności

Copyright © 2024 wsparcie adito.pl