inne rozwój social media

Programy i aplikacje pomocne w pracy

3 lutego 2021

Dużo notuję. Odkąd prowadzę blog Kultura na Czasie mam dwa planery i notes lub zeszyt (szybko zapełniam, zwłaszcza teraz przy tylu wydarzeniach on-line, więc to się zmienia). Lepiej zapamiętuję to, co mówi prowadzący, gdy to własnoręcznie zapiszę. Podczas studiów, studiów podyplomowych, na kursach, szkoleniach czy warsztatach zdarzało mi się często słyszeć “ale nie musi Pani tego notować, dostaniecie prezentację/notatki po skończonych zajęciach”. Szlag mnie trafia, gdy to słyszę. Mnie podbudowuje, gdy na moich warsztatach uczestnicy notują, bo widzę, że to, co mówię, jest dla nich ważne. Do takich pozajęciowych ksero notatek albo prezentacji najczęściej nie sięgam, do swoich własnoręcznie zapisanych notatek – owszem. Dlatego upraszam o wyrozumiałość dla tych notujących tradycyjnie na kartkach albo w laptopie i nieprzerywanie im tej pracy!

Ale żeby było z czego robić te notatki, bo prezentacje czy materiały wymagają przygotowania, podrzucam garść informacji o programach i aplikacjach, z których możesz skorzystać, by on-line nie był tak dotkliwy. Ponieważ wiem, że szukamy zwykle wersji optymalnych cenowo, to podaję takie miejsca w sieci, których bezpłatne wersje pozwalają na swobodną pracę.

Nie róbcie notatek, dostaniecie prezentację 😉

Przedstawiam kilka programów i aplikacji, które mogą być pomocne w przygotowaniu materiałów na stronę internetową i do mediów społecznościowych.

Canvacanva.com

Moja miłość od pierwszego wejrzenia! Ostatnio dzięki patronom na Patronite mogłam przejść na wersję płatną, niemniej to, co zastaniemy w wersji podstawowej i tak daje spory rozmach. 

Co takiego ma Canva, czego nie ma nikt? Jest bardzo intuicyjna. Można korzystać z gotowych szablonów, zmieniając na własne potrzeby tekst, kolorystykę czy tło. Jeśli nie stać Cię na etat grafika w instytucji kultury, a do tego nie masz zbytnio zdolności plastycznych, to serio – zainteresuj się Canvą. Komu udało się zapisać na Newsletter, to otrzymał publikację “11 tematów w pracy dyrektora (o których nikt Ci nie powie)” to uprzejmie donoszę, że składu dokonałam właśnie w Canvie. W tym programie można też przygotować prezentacje i odtworzyć je np. w Powerpoint. O projektowaniu plakatów, ulotek, wpisów do mediów społecznościowych w odpowiednich formatach (np. kwadrat na Instagram) nie wspominając.

Small PDFsmallpdf.com

W wersji bezpłatnej można wykonać dwa działania dziennie, ale odpowiednio rozplanowując sobie pracę, może to być wystarczające. To program do konwersji, kompresji lub scalania plików. Gdy z pdf chcesz zrobić .doc albo .jpg, polecam zainteresowanie się Small PDF. Trafiłam na niego, gdy szukałam programu do odchudzenia plików pdf, które chciałam dać jako załącznik do wniosku grantowego. Small PDF pomniejsza pliki, pozwala na zapisanie pojedynczych stron albo scalanie kilku plików w jeden, czy zmiany pdf na zdjęcie. Poza tym co chwilę są dodawane nowe opcje, więc sprawa jest rozwojowa. I również jest bardzo intuicyjny w obsłudze.

Clideoclideo.com

Wymyśliłam sobie, że publikację, którą ostatnio przygotowałam dla czytelników bloga, zareklamuję w formie filmiku z szybko zmieniającymi się stronami, takim kilkusekundowym. Sprawdziłam kilka programów i w tym pracowało mi się najlepiej. Cenię sobie intuicyjność obsługi i ten program wpasował się w tę moją potrzebę. W wersji bezpłatnej można ustawić szybkość zmiany zdjęć, przycinać, obracać obraz, wybrać format, łączyć film ze zdjęciami, dodawać napisy. 

 

 

Convertioconvertio.co/pl

To program do konwertowania plików, przy czym przydaje się do przerabiania formatów plików dźwiękowych i video, zdjęcia też oczywiście są obsługiwane (np. z jpg na png). Oczywiście sprawdzałam pod kątem łatwości obsługi i opcji w wersji bezpłatnej. Program wpisuje się w ten trend.

 

Mentimetermentimeter.com

Program do aktywizowania spotkań on-line. Poznałam go dzięki udziałowi w programie “Lider w rzeczywistości hybrydowej” w Szkole Liderów PAFW (właśnie trwa nabór do XVII edycji programu – zobacz). Jak prowadzisz spotkania w realu i widzisz, że energia w grupie spada, to wrzucasz śmieszny żart prowadzącego albo elementy zumby. Oczywiście w “onlajnie” też możesz to zrobić, niemniej taka forma prowadzenia zajęć wymaga też specjalnych narzędzi. I Mentimeter umożliwia zrobienie szybkich ankiet, zmiany dynamiki pracy, daje odpoczynek od trudnych zagadnień. Czy jest intuicyjny? Oczywiście! I dla nadawcy, i dla odbiorcy.

Sprawdź: Wejdź na stronę www.menti.com i wpisz kod: 24 67 34 6

Zagłosuj 🙂

 

Padletpadlet.com

Kolejne narzędzie ze stajenki programu “Lider w rzeczywistości hybrydowej”. To taka wirtualna tablica z kolorowymi karteczkami Post-it, na których grupa, z którą pracujemy, może wypisywać swoje wrażenia, skojarzenia, propozycje. Pozwala na ożywienie dyskusji, generowanie pomysłów i daje namiastkę realu w świecie wirtualnym.

Zapraszam do przetestowania jednej z możliwości programu pod tym linkiem:
Sprawdź PADLET

 

Story Maker – aplikacja na telefon

Jeśli korzystasz np. z Instastory na Instagramie to aplikacja Story Maker ciekawie urozmaici prezentacje Twojej instytucji. W wersji bezpłatnej są też dostępne gotowe szablony jak w Canvie (oczywiście w ograniczonej liczbie, ale wybór też jest), w które dodajesz swoje zdjęcia, napisy czy gify. Wrzucasz na Instagram i ludzie są zachwyceni, jak jesteś sprawna w robieniu grafik. Warto sprawdzić.

Background Eraser – aplikacja na telefon

Jest trochę zabawy, ale dzięki tej aplikacji można wymazywać tło ze zdjęć. Bernie Sanders w Twojej instytucji, Anka Rudnicka na księżycu? Takie ciekawostki można przyrządzać. Zwłaszcza na początku wymaga przećwiczenia, bo przy ręcznym wymazywaniu tła wychodzą kiksy (ale jest opcja cofania i domalowywania tła, gdyby palec się omsknął).

A Ty jakie programy lub aplikacje w wersji bezpłatnej polecasz?

 


Tekst powstał dzięki wsparciu PATRONÓW Kultury na Czasie.

To bardzo fajni ludzie, którym bliska jest kultura i ludzie nią zarządzający.

Zapraszam Cię do zostania PATRONEM!

Może ci się spodobać również...

8 komentarzy

  • Odpowiedz Jakub 3 lutego 2021 at 09:18

    Korzystam jeszcze z fastScanner który pozwala szybko i sprawnie zdjęcie z aparatu lub galerii w telefonie przerobić na pdf.
    W dokumentach Googla zdarza mi się coraz częściej wykorzystywać opcje zapisywania mowy. Przy lepszym mikrofonie działa bardzo dobrze.
    No i wetransfer. Czasem konieczny do sprawnego przesłania dużych wagowo plików.

    • Odpowiedz Anka 3 lutego 2021 at 10:28

      Super!

  • Odpowiedz Edyta Lisowska 3 lutego 2021 at 11:01

    świetny materiał:) dziękuję Aniu:)

    • Odpowiedz Anka 3 lutego 2021 at 11:37

      Bardzo mnie to cieszy 🙂

  • Odpowiedz Justyna 3 lutego 2021 at 13:21

    Jesteś niesamowita 🙂 Bardzo dobry materiał 🙂 Dziękuję 🙂

    • Odpowiedz Anka 3 lutego 2021 at 13:32

      Mam nadzieję, że się przyda 🙂
      Powodzenia w testowaniu!

  • Odpowiedz Monika 3 lutego 2021 at 21:19

    Przetestowałam Story Maker, dla mnie się za bardzo nie sprawdził. Polecam natomiast sprawdzić Unfold, bardziej minimalistyczny może, ale bardzo ładne story robi 🙂

    • Odpowiedz Anka 3 lutego 2021 at 22:09

      Dzięki za polecenie! 🙂

    Zostaw komentarz